10 december 2007

julfunderingar

idag är det min namnsdag ^^



men alltså jag har funderat, är jag den enda människan i världen (under 35) som älskar julen just för traditionerna?!

jag vill inte ha en "orginell" eller "personlig" (iof blir det ju personligt eftersom alla har olika traditioner) jul, jag tycker man ska fira den som man alltid har gjort och ens föräldrar och morföräldrar före det, och det är just därför det är mysigt.

jag tycker inte om att se en ny lågbudgetjulkalender med världelösa skådespelare varje år för att det är kul utan jag tycker om att se på julkalendern och öppna luckan varje morgon för att jag har gjort det varje december varje år i hela mitt liv. det är därför det blir mysigt.

jag ser inte kalle anka klockan 15 på julafton för att det är spännande eller för att jag tror att det ska hända nåt nytt utan för att kalle anka alltid har gått 15 på julafton och man måste bara se det. men på julen är inte måsten jobbiga, det är de som gör julen. de är mysiga måsten.

jag bråkar med mamma varje jul när hon vill köpa nya "snygga" dekorationer, för att det spelar ingen roll hur fula och slitna de gamla är, de är en del av traditionen och det som gör julen!

jag hatar crazy-eyes-carola och allt som heter dansband varje dag resten av året men det är de som har spelat in de klassiska jullåtarna och det är dem jag har hört varje jul, därför älskar jag carola och christer sjögren och tommy körberg på julen.
jag tycker att religion i allmänhet är skrämmande och sjukt töntigt men på julen är jag nästan kristen. jag älskar traditionella julpsalmer och springer runt och skrålar om "guds kärleksjus" och "kristus vår frälsare" medans jag handlar julklappar (i regnet).

just nu lyssnar jag på hansons(om nån minns dem?) julskiva "snowed in" för att jag började göra det varje år när jag var 9 och nu finns det inte mycket annat som ger mer julstämning! även om det är pinsamt.

julen är inte en tid att vara cool! Oo det är då man är barnsligt peppad och cheesy stjärnögd och lika traditionsbunden som en sverigedemokrat!

jag är så sjukt less på alla som whinar om allt som är fel med julen och sen dessutom klagar på att de aldrig har nån julstämning! man kan inte bara ignorera alla traditioner och sen sitta på advent och förvänta sig att julstämningen bara ska ramla in! vart har ni tänkt att den ska komma ifrån? Oo

jag har kämpat varje år för att göra exakt samma sak som förra året (och jag har tvingat mig att göra det för att det är mysigt, INTE tvingat mig till själva görandet samtidigt som jag tänkt hur töntigt det är) även under mina motsträviga och oerhört tuffa tonårsår.
och nu, trots att jag snart är 20 år, har jag fortfarande svårt att somna den 23e, jag kan älska julen utan att känna ångest eller stress och råkar jag höra en julsång nån gång under resten av året får jag fjärilar i magen och börjar längta som besatt efter julgranar och tusen juleljus i alla fönster.

DET är sjukt mysigt!



ps. det finns en person som i alla fall var lika traditionalistisk som jag. du läser nog inte här för jag vet att du hatar bloggar, men jag saknar det. allt vi hade gemensamt och att kunna prata om det. bara så du vet. god jul! ds.

Inga kommentarer: