08 juni 2009

såhär går det när man sitter och läser på aftonbladet för länge

hm
skandia har beslutat att höja priset för livförsäkringen med 25-50% för alla som röker, och obviously blir båda sidor sjukt upprörda.
hittade en artikel från rökarsidan som argumenterar att rökare betalar en jäkla massa skatt genom sina cigarettpaket under sitt liv, och även lite morbidt att det sparas ju in pensionspengar eftersom rökare dör tidigare - och därför borde man själv få välja om man vill förgifta sig eller inte.
sen ett blogginlägg (av hannas tvillingsyster?) om att man mobbar rökare, och att ingen skulle drömma om att ta extra betalt av feta människor, eller barn till rökare(passiv rökning) eller alkoholister.
och en väldigt arg bloggare som man inte kan neka till hade en massa bra poänger (och totalpwnade argumentet om höjd försäkring för feta/matmissbrukare)

jag vet inte vart jag står för jag känner mig varken som en rökare eller icke-rökare Oo jag röker typ aldrig och tycker att röken kan vara störande men å andra sidan har jag rökt och gör det ibland när jag är på fest och tycker samtidigt också att rök kan lukta hur gott som helst
Oo

men som den sista, arga bloggaren skrev så går det inte att jämföra rökare med barn till alkoholister eller rökare eller folk som har dödliga genetiska sjukdomar i släkten, för ingen av dem kan rå för sin situation. alla rökare har däremot nån gång tagit beslutet att börja röka och riskera att fastna i ett beroende och dö i förtid.
men å andra sidan så håller min strikt ekonomiska och oempatiska sida med om att alla som på olika sätt riskerar att hamna på sjukhus oftare än andra (rökare, feta, extremsportare... osv) borde behöva betala mer skatt. eller alternativt ha mindre rätt till gratis sjukvård och få betala en viss del själv. för det är ju inte helt rättvist!

egentligen funkar ju typ inte ens systemet längre eftersom socialdemokratisk politik utgår ifrån att alla är osjälviska och vill kämpa och ställa upp och betala skatt för att hjälpa de som behöver. men dagens generation är ju ffs girig, egocentrisk och lat! då faller ju hela grejen liksom Oo
jag tror vi behöver en fet dos hård varje-man-för-sig-själv-högerpolitik några år så folk lär sig ta hand om sig själva och inte lita på bidrag och skit och att alla andra ska ta hand om en när man inte själv ids!
ja, och jag menar mig själv också :P jag är inte annorlunda än resten av min generation, men jag står för det också. jag är lat och girig och vill gärna sko mig på andra om det går! det vore ju kul om alla andra kunde erkänna det också istället för att bara stå och döma alla som åker dit och blir avslöjade och sen stå med sina fejkglorior och prata om solidaritet >< (politiker främst in point, *host*wanja*host*lundbywedin*host*)

jaja
världen suger
men det är sol idag!

Inga kommentarer: