17 december 2010

band aid '84


alltså det finns så mycket att säga om den här låten :P
men till att börja med: se videon och dööö av hur unga och töntiga de är! XD

men, vad är meningen? är den seriös? jag fattar inte, texten är så politiskt inkorrekt så jag vet inte vad! man hade ju förstått om det var typ.. sugababes som hade skrivit den, men bob geldof? och BONO ffs!

And there won't be snow in Africa this Christmas time.
The greatest gift they'll get this year is life
Where nothing ever grows
No rain or rivers flow
Do they know it's Christmas time at all?
[...]
Here's to them
underneath that burning sun
Do they know it's Christmas time at all?


det känns bara som... "ja, men i aafrika där är det jättevarmt! det är så varmt att det typ inte växer nånting! stackars dem alltså! de har säkert inte ens JUL där! fan vad sorgligt alltså! jag tycker vi skålar för dem! skål för afrikanerna! stackars afrikaner som måste leva sådär i öknen, utan jul!"

och så det konstigaste (eller är det bara jag som är dålig på engelska?)

(Bono joins in)
The bitter sting of tears
And the Christmas bells that are ringing
Are clanging chimes of doom
(Bono only) Well, tonight thank God it's them instead of you.


så otroligt inte-bono att typ "ja, men det är ju tur att det drabbar dem och inte mig! det är ju tragiskt och så, men thank god att man inte själv bor där!"
eller va?
är det jag som är trög?

konstig låt i alla fall.
men julig!
och på jul får man ha hur dålig musiksmak som helst, sådetså!
:P

Inga kommentarer: