09 september 2009

kulturhuvdstadsbög

fan
umeå vann

kulturhuvudstadsåret måste ju vara den största jävla felprioritering holmlund&co nånsin har gjort!!
jag blir bara så ARG när jag läser vk och alla artiklar och krönikor och de kommer med sina löjliga försök att rättfärdiga skiten ><
typ "en tredjedel av befolkningen vill inte vara kulturhuvudstad så en stor utmaning blir nu att förankra kulturhuvudstadsjippot hos folket!"
är det bara jag som tycker att de kanske borde ha jobbat med det INNAN de anmälde umeå överhuvudtaget? nu blir det ju bara "hur ska vi få folk att tro att de vill det här som vi redan har bestämt?" (som vanligt)
ARG
och pengarna!!! alla tjatar om att "kritikerna behöver inte oroa sig för att det ska tas pengar från skola och omsorg till det här, kommunen har sparat och lagt undan pengar redan" hmmmm... de senaste året har man dragit in och dragit in och sparat och effektiviserat (=sparkat lärare och vårdpersonal, dragit in på material, vårdtider, gjort större barngrupper på dagis osv) och nu har kommunen helt plötsligt 38 miljoner som de kan göra vad de vill med för de har varit så duktiga och SPARAT och lagt undan Oo
och även om man bortser från det där lurendrejeriet så har man fortfarande 100 miljoner som ska läggas på en massa tjafs, som KUNDE ha lagts på skola och omsorg istället! det är ju inte som att det inte behövs liksom Oo
så i mina ögon tar man ändå från de som hade behövt det bättre, även om politikerna inte kan se det.
"så ett samhälle behöver BARA sjukvård och skola? vi kan ta bort all musik, teater, film, konst och litteratur så kan ni sitta på sjukhussängarna och ha det trevligt!"
så sjukt dum och ytlig kommentar så jag vet inte vart jag ska ta vägen!! det är ju ungefär lika intelligent som att säga "men orka betala elräkningen, vi far ut på krogen istället!" PRIORITERING! när sjukvård och skola inte håller på att falla sönder längre kan vi lägga pengar på kultur och andra lyxgrejer!
dessutom är det ju inget fel på kulturlivet i umeå, det saknas ju ingenting direkt, och även om nån saknar nåt speciellt så är det ju knappast nån som lider av det.. typ som man lider av att få vänta 6 månader på en operation eller att få ligga och ha ont i flera timmar för att sjuksköterskorna inte ens hinner titta till en Oo

åh jag blir så
leeeess
jag hatar umeå

3 kommentarer:

Sanna sa...

men exakt!! Vart gick det fel?
Samma sak med den där statyn på rådhustorget, "standing man", 800.000 lägger dom på en ful staty som alla hatar! AAAARRRRRGGGHH!

sara sa...

Shit jag hade missat helt att vi vunnit"
Håller med dig till stor del.
Vad fan får vi ut av att ha vunnit? det har väl inte blivit nån direkt skillnad?

sara sa...

hahhahahaa buy the monkey!!!

ÅÅh shirt måste googla på henne!!
När är det dags för dig och wege då? jag behöver inspiration!!

Jisses vad söt tårta! Helt makalöst!!