07 december 2009

vecka 23


jassi tyckte att jag skriver väldigt lite om graviditeten, och det kanske jag gör Oo
men det är nog för att allt går som väldigt bra just nu!
är inne i andra trimestern (känns alltid konstigt att säga, men det heter tydligen det på svenska också) och då mår man som ganska bra! första är man jättetrött för att kroppen håller på och ställer om sig och så kan man må illa (och det gjorde jag -_-) men under andra har kroppen som vant sig vid att vara gravid så man är piggare, och bäbisen är fortfarande ganska liten.
sen under tredje är man väldigt trött igen för att man har blivit så stor och tung och bäbisen ligger och trycker mot lungorna och sådär.
säger de i alla fall!

så jag mår bara bra, det enda jag känner av är att jag är lite mer kissnödig än förut och blir lättare andfådd.. men å andra sidan har jag ju aldrig haft bra kondis så det märker jag inte av så mycket heller ><
har fått lite foglossning så om jag anstränger mig mycket typ städar huset, eller lyfter mycket på jobbet eller sånt så får jag rätt ont längst ner i ryggen och gör ont när jag lyfter benen :/

men annars är det bra!
har börjat känna ordentliga sparkar och det är ju bara hur mysigt som helst ^^
wege har inte kunnat känna utifrån än, men jag tror han bara är för okänslig för jag tycker hela magen skakar till ibland! hehe
men sen orkar han ju inte sitta med handen på min mage 24 timmar om dygnet heller, och bäbis är väl lite inkonsekvent, ibland sparkar han typ 10 gånger i rad sen när jag säger till wege och han försöker känna så slutar han :P

såhär står det om vecka 23: (mer än hälften! :O )

Din bebis väger ca 500 g och är 20 cm lång(huvud till rumpa). Den fortsätter lagra fett, men huden är fortfarande alldeles rynkig. Nu utvecklas bukspottskörteln som producerar insulin och hormoner. Insulin är viktigt för din bebis produktion av blodsocker.
Pojkfostrets testiklar vandrar vid denna tid ner i pungen.


höhö ^^

dock så ser jag mest bara tjock ut :( jag vill ha en rund fotbollsmage!
har några (3st!) bristningar redan också... typiskt
hoppas det inte blir så mycket!
men sån tur lär man väl inte ha :(

men men, det var lite update i alla fall :)
imorrn ska kusin emma på ultraljud, då kanske vi får veta vad det blir för sorts tremänning vår lillskit får ^^
hihi

2 kommentarer:

Josefin sa...

Det stämmer nog ganska bra det där om att andra trimestern är bäst. När man läser om tredje trimestern börjar jag gruva lite för veckorna jag har framför mig. Man skulle gärna kunna stanna ungefär här i storlek på magen.

Anonym sa...

wow alltså. Jag tröttnar aldrig på att läsa om graviditeter!!! Så mysigt!