30 december 2009

vecka 26


idag är det 100 dagar kvar till beräknade förlossningsdagen!
det är lika länge som de är inne i big brotherhuset, haha
imorrn, på självaste nyårsafton går jag in i tredje trimestern!
bara en tredjedel kvar! :O

han har börjat sparka ganska hårt nu, wege känner det ordentligt och ibland ser man det till och med utifrån!
har dock också fått en massa trevliga foglossningar Oo
så länge jag tar det lugnt går det jättebra, men jobbar jag som till exempel idag ganska länge (7.30 - 16.00) och det är mycket folk (som HELA DAN idag) får jag jätteont :(
måste prata med barnmorskan. grejen är att jag vill inte bli sjukskriven (även om det vore skönt) för jag skulle få så lite pengar! hade ju tänkt jobba så mycket som möjligt nu sista tiden för att få ihop lite tills då jag ska vara hemma, för då har jag ju inte så mycket annat val än att ta den ersättning jag får.
men jag misstänker att det inte blir mer än grundnivå :( (180 kr per dag)

men hela grejen med försäkringskassan och föräldrapenning känns så sjukt invecklat! har fått papper nu som jag ska skicka in och så ska jag börja planera och begära ledighet, men jag förstår typ ingenting! och det är sjukt besvärligt att man måste planera så långt innan :/ jag önskar att man bara kunde säga "när barnet föds vill jag börja ta ut ledighet" Oo
alltså, om jag nu chansar och vill börja ta ut den typ en vecka innan beräknade förlossningen, och så går jag t.ex 2 veckor över tiden har jag ju suttit hemma i 3 veckor och gjort ingenting då jag kunde ha jobbat!
men å andra sidan vet jag inte hur mycket jag kommer orka jobba om jag redan har såhär ont. men jag vill!
det måste jag också fråga barnmorskan, om det är farligt att "härda" foglossningssmärtor Oo alltså skita i att det gör ont och jobba ändå för att få pengar.
och hur ska pappan söka ledighet? det står ju ingenstans om det! får inte han vara hemma förrän man har fått det där faderskapsintyget? det får man väl inte förrän barnet är fött? Oo
åh ><
alldeles för invecklat.
de erbjuder en "föräldrainformation" men jag misstänker att de bara kommer säga samma saker som det står på internet, och inget av det svarar på mina frågor.
så jag får väl ringa.
suck

jaja, lite roligare saker:

Din bebis är nu drygt 22 cm från huvud till stjärt och väger omkring 850 gram.
Om bebisen av någon anledning skulle behöva förlösas nu så skulle det ändå ha en god chans att överleva utanför livmodern, tack vare en enorm utveckling inom neonatalvården.
Man kan nu höra bebisens hjärta med en dopplermonitor eller ett steoskop, och din partner kan kanske till och med höra det genom att lägga örat på rätt ställe mot magen.
Bebisen kan nu göra mer saker med sina händer, som till exempel knyta dem till nävar och ta tag i och hålla sina fötter. Det är också nu som den börjar föredra höger eller vänster hand.
Bebisen sover och är vaken efter en viss rytm under dygnet, något som du också förmodligen märker av.
Din livmoder har vuxit ordenligt senaste veckan och är nu ungefär stor som en fotboll.


naw :)

längtar tills han kommer ut!

5 kommentarer:

KusinEmma sa...

naaaw, shit vad tiden går fort alltså :) bara 100 dagar kvar!

ja det verkar sjukt krångligt det här med försäkringskassan! jag får ångest bara jag tänker på det! ;P

gott nytt år förresten! :)

saralovisa sa...

WoW!!!!
Det där med alla papper om ledighet låter förjävligt men... man får verkligen upp hoppet när man får läsa om bebben! Så stor den har blivit! Shit vad jag längtar tills han tittar fram!

Gott nytt år Malin! Hälsa Wege!

Jasmin sa...

Awi vad mysigt :) jag tänkte svänga förbi och hälsa på dig någon dag om du har ork. Jag åker hem på onsdagkväll så vilken dag som helst innan dess.

Josefin sa...

Grattis till 3:e trimestern. Jag minns själv hur bra det kändes att ha kommit dit och det var ju ganska nyss känns det som.

Jag tror inte att det är farligt att härda ut foglossningssmärta. Jag hoppas det blir bättre för dig. Om du ska försöka jobba så länge som möjligt så försök göra så lite som möjligt hemma istället och bara vila när du är hemma om det går.

Pappans ledighet (tillfällig föräldrapenning) börjar han ju ta ut så fort bäbisen kommit. Man ska egentligen anmäla den (går att göra över telefon eller internet) samma dag, men det verkar okej att göra det dom närmsta 2-3 dagarnan efter att ungen fötts också. Man har ju rätt mycket att tänka på första dagen. Dom sa sånt och lät en ställa frågor på den där informationsträffen man kan boka. Det kan jag verkligen rekommendera. Det enda dom inte kan svara på där är väl personliga frågor om vad just du kommer få ut och så. I så fall ska man boka ett enskilt möte med dom så dom kan gå igenom just din situation. Jag hoppas du hinner jobba ihop mer än dom där 180 kr per dag för det är ju också före skatt så man får ju bara ut typ 130 kr. :(

Josefin sa...

Pappan kan t.o.m. sms:a in anmälan att han ska vara hemma tio arbetsdagar, dvs 2 veckor. Skriv TIODAGAR och hans personnummer och skicka till 71020.