16 april 2010

+ 6


men hjälp!
läste just en artikel i aftonbladet om att man får köra bil och se lika dåligt som jag utan linser/glasögon Oo

"De gamla svenska reglerna, från 1923, krävde en kapacitet på minst 0,7 visus (motsvarande ungefär -1,25 dioptrier) för att slippa notering om glasögon.
Men för att anpassa nivån till EU sänktes kraven 1984 till 0,5 visus. Den siffran motsvarar cirka -3 dioptrier i glasögonstyrka.
"

det är ju helt sjuuukt!
man får alltså ha så dålig syn som -3.00 (dioptrier)! jag har -3.25 på mina linser i vanliga fall (under graviditeten har det gått ner till -3.75 Oo) och jag ser skarpt typ 30 centimeter framför mig!!
naturligtvis är jag ju inte blind bortanför det.. men det är väldigt svårt att förklara vad jag ser Oo
men jag skulle DEFINITIVT inte sätta mig och köra bil utan linser!!!
jag får typ panik av tanken!
ett tag hade jag mina gamla glasögon som var -3.25 fast synen hade försämrats till -3.75 och bara det var fett läskigt att köra bil i! Oo
såg ju knappt folk som gick över gatan kändes det som! och då saknades det alltså -0.50... det finns massor med folk som ser så dåligt och inte ens vet om att de ser dåligt!!
AH
paniken!
Oo
fast man blir nog bortskämd av att ha linser också har jag märkt. har man väl sett perfekt kan man inte vara utan det, heh.

(läs även reporterns story om hur det var att köra och se lika dåligt som mig, heh)

nu blev det en massa glasögonsvammel
förstår om ingen förstår
alla är inte yrkesskadade från födseln
(morfar, mamma och pappa = optiker Oo)
lal

6 dagar över idag
jag kommer nog aldrig få nån bäbis Oo
haha
ibland glömmer jag faktiskt att jag är i vecka 41. har varit gravid så länge att när jag inte tänker på det skulle jag lika gärna kunna vara mitt i och ha jättelångt kvar. är så van liksom.
jaajaa.. bara att vänta...

1 kommentar:

saralovisa sa...

Hahahah men seriöst!!!!
Borde inte vara lagligt att köra om man har -3!!!!
På den tiden jag hade det såg jag visserligen lite bättre än vad jag gör nu (ligger på -5) men jag skulle fortfarande inte kunnat urskilja alla trafikmärken eller vart uppmärksam på min omgivning.