08 februari 2010

birgitta ohlsson och mammaledigheten


haha
vilken rubrik
nästan som om man vore en riktig bloggare ^^ heh

men det jag ville säga är i alla fall:
vad är det för fel på folk??!

birgitta ohlsson är tydligen en person i regeringen som nu tackat ja till att vara eu-minister och är samtidigt gravid. tydligen är det ett väldigt stressigt jobb och hon ska bara vara mammaledig en månad eftersom hon "är gift med en modern man inte en dinosaurie"
typ
och alla rasar
Oo
men grejen är att jag tycker allas åsikter och argument är så konstiga Oo
exempel: "ingen hade klagat om hon var man"
nej, men det är ju en helt annan sak Oo alltså det går ju inte ens att argumentera med, för hur jämställda vi än blir så är det ju ändå kvinnor som är gravida! och barn påverkas av stresshormoner när de ligger i magen!
(nu menar jag inte att jag inte tycker att hon borde få ha det här jobbet, det gör hon ju precis som hon vill. jag vill bara klaga på de som klagar! :P)

annat exempel, från HELT andra ringhörnan "birgitta ohlsson är en farlig förebild, hon vet inte vad det innebär att bli förälder, och vi kvinnor inte ska lämna våra hem överhuvudtaget, ska vi göra något så skall vi göra det med vårt hem som bas" (en tokig feminist av nåt slag)
behöver man väl inte ens kommentera Oo

men!
det konstigaste argumentet av dem alla! (enligt mig)
lisa magnusson (som jag oftast gillar) menar först att det är sjukt dåligt att folk tycker att birgitta ohlsson gör det bra som bara tar ut en månad när hon själv har propagerat hur mycket som helst för att föräldraförsäkringen ska delas rakt av helt lika, for the jämställdhet, eftersom om det hade varit en man hade alla hatat honom som fan.
och det är ju väldigt sant
men sen skriver hon:
"Jag tror att det oförblommerade hyllandet av Birgitta Ohlssons val handlar om att vi överkompenserar för den pinsamt politiskt inkorrekta biologin som tvingar oss till ojämställdhet i och med att det är kvinnan som måste kånka runt på bebisen i nio månader innan den föds, det är till henne bebisen automatiskt kommer att ty sig till en början, och det är henne naturen har begåvat med en inbyggd mjölkmaskin. Ingen vill riktigt tänka på det, inte jag heller, för att göra det vore att erkänna att man på ett sätt lever i ett fängelse."

och det är den sortens argument jag inte förstår!!!

varför handlar diskussionen alltid om hur det blir mest jämställt utifrån vem som typ ska "slippa" vara hemma med barnet??

jag skulle lätt ta ut alla dagar om jag fick för det måste ju vara det underbaraste ever, att få vara hemma hela dagarna med sin lilla bäbis! :O
men det tycker wege också, så jag får ju liksom dela med mig!
varför handlar aldrig jämställdhetsdiskussionen om det??
varför VILL inte föräldrar idag vara hemma?
varför är det typ pinsamt att vara den som är hemma längst?

varför uppskattar man inte som kvinnor att kunna bära och föda och amma barn istället för att kalla det "ett fängelse"?
och varför funderar man ens på att skaffa barn om man tycker som lisa magnusson?
Oo
det är ju inte som att det är obligatoriskt liksom

jag förstår mig inte på världen Oo

1 kommentar:

saralovisa sa...

Du har så rätt malin:) Så rätt!

huuh vi måste träffas och prata babyshower!!!