30 maj 2008

politiskt inlägg Oo


okej nu ska jag vara engagerad och skriva ett politiskt inlägg
(och där slutade alla läsa...)

men, vårdstrejken!
läste idag att sjuksystrarna (sen när är det okej att skriva "sjuksyrror" i en tidning förresten?? svenskalärare akut!!) var besvikna och att luften gått ur dem för att de känner sig så nervärderade av arbetsgivaren.
men det är ju ett problem: landstinget är inget företag. det drivs av skattepengar. det finns inga mer pengar. inga pengar till att höja lönerna.
men sjuksystrarna är missnöjda. så vad tycker ni man ska göra då? sänka andras löner? inte schysst. höja skatten? fett nej skulle jag tro. (då blir det ju ändå ingen skillnad på lönen dessutom)
så det handlar inte om att arbetsgivaren inte uppskattar sjuksystrarna, det handlar om att arbetsgivaren är landstinget som har begränsat med pengar.

så, nu kommer min (fett borgerliga, hata mig om ni vill) lösning: privatisera vården ffs!!!!
det är det enda sättet att kunna ge rimliga löner åt alla inom sjukvården och för sjuksköterskorna att slippa "florence nightingale-stämpeln"! för som det är nu kan t.ex sjuksystrar aldrig jämföra sig med andra yrken i sverige när det gäller vad som är rimliga löner eller inte eftersom alla andra får löner från företag som drivs av vinst!
men, säger alla, alla måste ha rätt till vård! det är omänskligt att tvinga folk att betala för vård, då får ju de som inte har några pengar vara utan!
ja, men se utanför vården då.
mat - alla måste ha mat, annars dör vi. men mat säljs av företag med vinstintresse!
hur rättfärdigar man det?
visst det finns nudlar för 3 kr paketet, men äter man enbart det dör man i alla fall av undernäring.
så egentligen, varför inte vården också?
om vården var privatiserad skulle det dessutom leda till konkurrens = lägre priser. precis som med maten och allt annat i världen.
logsikt!

eller så kunde man väl åtminstone halvprivatisera, hälften går på skatt och hälften är privatägt. då kan de som har råd gå till de privata klinikerna. och vad leder det till?
orättvisor! säger sossarna.
kortare köer till sjukhusen säger jag!
bra? ja.

men men.
det kommer väl aldrig att hända.
skitland.
skitpolitiker.

ibland undrar jag om jag ska orka slutföra utbildningen. om det ens är värt det när man kan gå en 10 veckorsutbildning och få dubbelt så mycket lön.
det är sånt vi pratar om i klassen.
inte florence nightingale. inte hur mycket vi tycker om att jobba med människor. inte hur roligt det kommer att bli att känna att man uträttar nånting.

ja ja. nu ska jag plugga och klara tentan.
jag känner peppen.
Oo

1 kommentar:

Jasmin sa...

jävla moderat. men det gör inget :)det är väl egentligen inte brist på pengar som är problemet. det ju bara det att väldigt lite pengar går till vården. och det är ju dåligt.