27 oktober 2008

angst eller ångest?


It's always better on holiday
So much better on holiday
That's why we only work when we need the money

djupa funderingar på gång (eller är jag bara sjukligt less på att plugga?)

det bästa som finns är att vara ledig. tycker jag. tydligen tycker inte alla det, utan att det är skönt med rutiner osv. och de får väl tycka det. men varför får man inte vilja göra ingenting? eller okej, man får vilja (klaga på sitt skitjobb) men man får aldrig göra det. då tycker folk man är knäpp, en slacker, ouppstyrd, idiot, hopplös osv. alltså, om jag hittade ett jobb som jag kunde jobba på lite nu och då när jag hade ork och behövde pengar, sen var ledig, då skulle alla se ner på mig för att jag inte styrde upp ett riktigt jobb och arbetade 9-17 fem dagar i veckan. även om jag skulle klara mig på de pengarna jag jobbade ihop. (okej inte alla, men typ föräldrar, och allmänt vuxna och myndiga personer i samhället (som man kan behöva saker av))
varför??

och då nästa fråga, har vi för höga krav på oss själva idag eller är vi bara lata egentligen?
är det dåligt och ouppstyrt att bara jobba så lite som man måste, eller är det så vi borde göra för att "vårda själen" och bli lyckliga människor? eller blir man lycklig av att "få kämpa lite" och att vardagarna i allmänhet är skit och man jämt är less för då blir de bra och lediga dagarna mycket roligare?

jag vet inte om det är mina egna åsikter eller om jag är indoktrinerad till att tycka så, men jag vet att jag själv skulle känna mig som en failad ouppstyrd slacker om jag bara jobbade på ica 2-3 dagar i veckan. i och för sig skulle jag säkert ha mycket mindre ångest än vad jag har nu och kunna fylla resten av dagarna med roliga saker som jag faktiskt vill göra. kanske kunde jag till och med ha tid att hitta nånting roligt att göra som man kan tjäna pengar på! vilken dröm! Oo
men nu är jag som jag är och har bestämt mig för att sjuksköterska är det jag ska satsa på. inte nödvändigtvis för att det är det jag brinner för i livet. utan för att det är det intressantaste alternativet jag har. skulle jag sluta plugga och bara jobba skulle jag tvinga mig själv att jobba en massa timmar per dag 5-6 dagar i veckan bara för att jag "borde" (annars skulle jag ju vara en lat slacker!) och hata mitt liv ändå. trots att jag skulle ha mycket mer pengar än jag behöver och kunna köpa en massa roliga saker.

jag känner mig lite trapped.

nu blev det här inlägget väldigt emo och jag hatar emoinlägg men jag är så ångest just nu. varför är livet så jobbigt? varför måste man bli stor? ><
aah

1 kommentar:

Jasmin sa...

jag vill också jobba, jag är så himla less på att plugga. det känns verkligen inte som att det ger någonting. men det känns som att alla jobb suger också. typ städjobb. yay. om man bara fick jobba med något man tyckte var roligt skulle ju allt vara frid oc fröjd men ofta det händer?

jag vet inte heller vad jag ska klä ut mig till, huvudsaken att jag får parta nånstans. vill festa med dig och puma & co! det blir alltid roligast.