02 oktober 2008

höstwhine


jag blir tokig när folk skriver att de älskar hösten "för då får man ligga under en filt och läsa en bok med gott samvete"!
ha!
jag har inte läst en bok på.. eh, snart ett år?
(till saken hör att jag älskar att läsa, har läst hur mycket böcker som helst och läser sagan om ringen-trilogin en gång om året!)
eller, i och för sig läste jag de 4 första narnia-böckerna i somras. för då hade jag sommarlov ändå. men alltså. om jag skulle lägga mig under en filt och läsa en bok skulle det gå ungefär en kvart innan jag bröt ihop av ångest över allt jag inte gjorde!
det ska alltid göras saker, det är det jag hatar med livet just nu. inte så att jag är asstressad och håller på att gå in i väggen, men det finns alltid nåt att göra. jag kan aldrig ärligt säga att jag inte har nåt att göra, för tänker man efter finns det alltid 10 saker kvar trots att man tror att man har gjort allt!
jag kan aldrig lägga mig under en filt och läsa en bok utan att ha ångest, för har jag gjort ALLT - städat varenda vrå, förberett/lagat all mat som behövs, tvättat alla kläder, gjort alla skoluppgifter - och dessutom INTE har en endaste föreläsning eller behöver åka och jobba så kan jag ändå inte läsa en bok! för då måste jag plugga! för jag ska bli sjuksköterska och det ett är alldeles för ansvarsfullt och seriöst jobb för att man ska kunna tro att man kan snabbplugga till alla tentor och sen klara av jobbet för att man har tagit sig igenom utbildningen! jag måste kunna ungefär 300% mer än vad vi går igenom i varje kurs för att inte känna att jag är oansvarsfull mot patienter som (i vissa fall) kommer lägga sitt liv i mina händer! och som alla vet minns man ungefär 10% av det man lärt sig i skolan. vilket betyder att jag på fritiden måste plugga igen 390%! och det gör jag inte! för jag orkar inte! dels för jag kan inte koncentrera mig och sitta still och plugga när jag vet att andra saker behöver göras typ laga middag och dels för att jag är en dålig människa som helt enkelt inte orkar styra upp! och det är vad som kommer att få mig att bryta ihop!

crap
nu blev det här ett jättelångt jättewhinigt inlägg. men jag får sån ångest ibland!
kanske lika bra att jag hoppar av :( clearly i'm not cut out for it.
but i wants it.

och jag hade ju tänkt klaga på en grej till!
jag kan inte heller ligga under en filt och läsa en bok med gott samvete (även om det vore en pluggbok) för jag MÅSTE ut i det jävla höstvädret, antingen för att ta mig till gymmet eller för att åtminstone ta en promenad! för jag är så TJOCK! arg.
alltså det är ju ingen annans fel, men jag är bara arg för att livet är så orättvist!
eller egentligen är det ju inte det, det är jag som har ätit alldeles för mycket godis i mina dar ><
men ARG ändå!

nu ska jag gå och se hur det gick för vårt sängöverkast i tvättmaskinen. på tvättrådet stod det att det inte får tvättas i vatten. så det kan ju bli lite spännande.
(men det måste tvättas eftersom både jag och iris har lyckats kräkas på det under helgen ><)
blä!

1 kommentar:

Jasmin sa...

inse hur bra det vore om pluggböcker fanns som ljudböcker, då skulle man kunna promenera och plugga på samma gång. men jag förstår hur du känner. jag har typ ingen tid alls känns det som. hoppas det känns mindre ångestit snart. du borde verkligen komma på lördag! du behöver slappna av och ha lite roligt!