03 oktober 2009

långt irriterat inlägg

nu blir jag rent irriterad ><
läste en krönika i aftonbladet om hur det är att jobba inom serviceyrken och hon skrev t.ex:

"det upphörde aldrig att förvåna mig hur många som verkligen tror att det är fint att behandla servicepersonal som skit. I själva verket örfilar de ju bara sig själva. För jo, vi pratar om er. Skrattar bakom ryggen på er. Tar sämre hand om er ifall ni är otrevliga. Och kockarna är argsinta och crazy och endast deras önskan om att ligga med servitriserna hindrar dem från att spotta i maten när gäster är besvärliga."

ärligt och bra, men så har nån idiot kommenterat:

"Håller med om att man inte ska vara otrevlig eller nonchalant men är ni inte proffesionella och bara gör ett jobb. Ska man falskt behöva bete sig som om man är personlig vän med kockar och serveringspersonal nu också för att de inte ska spotta i soppan."

alltså, nej Oo professionell, visst det ska man vara, men att jobba med människor är inte att "bara göra ett jobb". människor är människor, och människor interagerar med varann och människor har känslor. att sitta vid ett löpande band är att "bara göra att jobb" men att jobba inom service är att serva andra människor. människor som servar andra människor. i princip passar upp på andra människor.
det är jobbigt bara som det är, ibland kan det kännas förnedrande. men oftast väljer man ett sånt jobb för att man ändå tycker om att arbeta med människor och deras egenheter, och för att man tycker om att hjälpa andra och göra andra människor glada. men när man då blir behandlad som ett tjänstehjon eller en känslolös robot så är det inte så roligt att hjälpa andra människor längre.
för hur mycket vissa än vill intala sig det så är vi inte robotar som finns där för att passa upp på er, vi är människor med känslor och hormonsvängningar och humör precis som ni!
vi har bara valt ett jobb som går ut på att hjälpa andra, så vi är förmodligen bättre människor än ni :P

jag vet att folk som jobbar inom resturang har det hundra gånger värre än mig, men jag sitter ändå i kassa och får min beskärda del av cepen.
en grej jag har märkt är att ju mer jag jobbar, ju mer mina kompisar jobbar och provar på olika jobb och berättar om sina jobb, desto mer förståelse får jag för en massa människor som jag tidigare inte har sett. jag blir inte arg när det är kö ut genom dörren och bara en kassa öppen på mcdonalds längre, jag tycker synd om de som jobbar och försöker vara en sån trevlig och lättsam kund som möjligt.
till exempel.
och det är som en snöbolls-effekt för ju fler jobb jag får förståelse för hur det funkar desto mer förståelse får jag för folk i allmänhet och hur de flesta arbetsplatser funkar, och ibland inte funkar.
och då blir man bara så mycket mindre arg!
så jag förstår inte de här som är sjukt otrevliga och inte verkar ha nån insikt överhuvudtaget om hur andra arbetsplatser än deras egen fungerar, har de ingen empati överhuvudtaget? är de idioter?
förmodligen Oo
så man får väl öva på att visa förståelse för att vissa människor helt enkelt är mindre intelligenta än oss andra och inte bli arg på dem för det!
:P

1 kommentar:

Jasmin sa...

Bra blogg Malin! Jag känner igen mig så mycket.