16 mars 2010

vecka 37


Bebisen väger nu nästan 3 kg och är 47 cm lång, ca 35 cm långt från huvud till stjärt. Nu betraktas barnet som fullgånget och är redo för sin resa till livet utanför livmodern.
Nu är det vanligt att känna förvärkar. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa sammandragningar ska inte göra ont.


shiet
nu är det vecka 37! i helgen är det 3 veckor kvar till beräknade födelsedatumet! :O
känns jättekonstigt!
man har som precis vant sig vid att man har en bäbis i magen tycker jag... och snart kommer han UT!
helt galet!

Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.
Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta.


hm.. nej Oo
han är redan fixerad sa barnmorskan förra veckan, men jag har jättesvårt att andas! och så fort jag har ätit känns det som jag ska sprängas!!
ibland på natten vaknar jag och vänder på mig, och då lägger sig bäbis på nåt sätt så jag inte ens KAN dra in luft i lungorna Oo
det är lite obehagligt Oo
mamma säger att hon satt upp och sov sista veckorna, men jag pallar inte det! har försökt ibland när jag har varit sjuk, men det GÅR inte! jag måste kunna vända på mig, jag kan inte ligga (eller sitta då) i samma ställning hela natten!! :|
har allmänt svårt att sova också, vaknar och behöver gå på toa och sen är jag som vaken. inatt låg jag vaken mellan 04 och 06 och bara stirrade i taket.
kanske nån slags förberedelse på att man kommer behöva vakna snabbt och stiga upp och amma mitt i nätterna ett tag framöver nu?
hum

ja ja
så mår jag just nu i alla fall. bäbis mår nog bra, han bökar omkring hela tiden, haha

förresten
vad hände med våren? Oo
uncool

2 kommentarer:

Emma sa...

oooh nu är det nära! :)
håller med om det där med att inte kunna sova som man vill! man längtar lite efter att få ha sin kropp för sig själv igen ;)

och precis, vart fan tog våren vägen?? igår när jag gick hem från bussen var det asfalt sen i morse när jag gick ut var det helt plötsligt över en deci snö på vägen! :O

saralovisa sa...

Åh det är heeeelt sjukt! Så spännande!