25 mars 2010

works gives moneys

"Rakt emot den gängse uppfattningen visar det sig att höginkomsttagare, egenföretagare och chefer arbetar avsevärt fler timmar per år och har mindre fritid än låginkomsttagare. Den genomsnittliga chefen arbetar cirka 20 procent mer än den genomsnittliga anställda. Egenföretagare arbetar ännu mer: Lika många timmar som en heltidsanställd som aldrig tar semester."

det kunde jag ha talat om för längesen Oo
egen företagare är typ det jobbigaste man kan göra i hela världen! (eller sverige i alla fall)
jag stör mig verkligen på folk som tror att det bara är att glida omkring på en räkmacka att vara egen företagare, att man bestämmer sina arbetstider helt fritt, kan vara ledig när man vill och kan ta ut hur mycket lön man vill. det är typ århundradets skämt ><

tycker det var en intressant artikel ("nu är det bevisat - rika jobbar mer"), men lite förenklad.
typ:
"Om fjärdedelen med lägst inkomst skulle arbeta lika mycket som höginkomsttagare, skulle nära 25 procent av klyftan mellan låg- och höginkomsttagare försvinna och hela 70 procent mellan låg- och medelinkomsttagare.
Det är naturligtvis svårt att veta varför låginkomstgrupperna arbetar så pass mycket mindre än de mer välbeställda. I några fall är det sannolikt resultat av ett fritt val. Man föredrar helt enkelt mer fritid till kostnaden av lägre inkomst.
"

eller så kan det bero på att det är jävligt svårt att FÅ jobb idag?
jag känner inte många i min ålder som har heltid t.ex..

på tal om höginkomsttagare fick jag häromdan lära mig att politiker så stört hög lön för att de har betalt 24 h om dygnet, 365 dagar om året för att de har typ "jour" jämt.
vilket skämt!!
ofta att de skulle avbryta sin semester eller nåt för att jobba Oo
var det inte exakt det som var problemet med tsunamin?
att alla var på julledighet, och ingen orkade kolla upp vad "tsunami" innebar eller tro att det var nåt allvarligt? Oo

pfft

Inga kommentarer: