25 september 2008

du gamla du fria



Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.


alltså alla kanske tycker att jag är hur töntig som helst, men jag älskar verkligen vår nationalsång (som tydligen inte alls är vår nationalsång på riktigt)!
jag tycker den är jättefin och högtidlig och jag får typ ont i hjärtat av stolthet över att vara svensk ibland!
ibland önskar jag också att det var krig så att man fick stå upp för sitt land som på den gamla goda tiden (inte på riktigt förstås, men ändå)
jag älskar sverige och när jag bär svenska flaggan är det med stolthet! ffs!
(och jag vet att sveriges regering gör en massa idiotiska saker som jag inte alls är stolt över men det är inte dem jag menar när jag säger sverige. de är bara överbetalda muppar som har fått för sig att de har rätt att säga vad alla andra ska göra. och ja det finns en massa svenskar som är sjukt dumma i huvudet och gör en massa idiotiska saker, men det är inte dem jag menar heller! det är själva landet, själva jorden och atmosfären! eller... äh, jag kan inte förklara! det är nåt man bara känner! om man är nationalist! och de som inte är det kan väl inte förstå ändå)

Inga kommentarer: