02 september 2010

herregud!

den här krönikan var det värsta jag har läst!!

"[...]i ett samhälle som det svenska där många i onödan blir trångbodda, isolerade och bidragsförsörjda för att de föder sex, åtta barn, och där medelklassen plågas av tidsbrist och statushets är det vettlöst att omhulda producerandet av bebisar."

men om man stressar och statushetsar kanske det är det som är problemet? varför vill kvinnan att man ska skita i att skaffa barn för att ha tid att statushetsa?
då mår man ju säkert jättebra Oo

"Åtskilliga föräldrar vittnar om en längtan efter egen tid, stillhet och mind­re ekonomisk oro. [...] Allt de drömmer om förutsätter att de små barnen är någon annanstans. Bebisar och barn ligger inte under träd, de vill inte att vuxna ska prata, skratta eller älska.

Att lek med barnen hindras av vardagssysslorna tror jag inte på. Jag har nästan aldrig sett en förälder leka med sina barn, även om de har tid. Jag brukar leka med närståendes telningar [...] Men att komma en kort stund och sen gå hem till sitt vuxenliv kräver ju ingenting.

Det verkar som om föräldrar inte riktigt vill leka eller vara med sina barn alltför många timmar i sträck. Anledningen till att männen inte tar ut halva föräldrapenningen är nog inte ekonomisk. De har lagt märke till att det är mer berikande att vara ute i omvärlden och på arbetet. Kvinnorna har sannolikt lagt märke till samma sak, men sitter fast i könsrollen och moderskapskulten.
"

men gud vilken bitter och konstig tant! Oo

klart man vill ha egentid och lugn och ro, men det handlar nog mer bara om att man alltid vill ha det man inte har, gräset är alltid grönare på andra sidan osv.
jag tror att om man frågar alla de här åtskilliga föräldrarna som längtar efter egen tid, så längtade de nog minst lika mycket efter barn innan de fick det!
så jag tror knappast att de automatiskt skulle ha varit lyckliga och fria människor om de inte skaffat barn.

det är väl det som är livet!
när man är liten vill man bli stor, när man har blivit stor vill man ha barn, när man har barn vill man ha lugn och ro och när man har lugn och ro (när barnen har flyttat ut) vill man vara liten igen (=känner sig gammal)!

precis som att man längtar efter värme, linnen och korta klänningar när det är vinter, och snygga stövlar, tjocka strumpor och stickat när det är sommar. (only for girls :P)
haha

nu ska i alla fall min lilla telning ha mat.
hade jag velat äta mat själv och hinna torka håret och göra en fin frisyr? helt klart!
hade jag bytt mitt älskade monster mot det? aldrig!

Inga kommentarer: