01 september 2010

morsan


nu känner jag att det riktiga småbarnsförälderlivet har börjat!

första tiden sitter man mest och ammar och sover både på dagarna och nätterna och har en alldeles utmärkt ursäkt att göra ingenting

men nu ska ju hardy äta mat och det ska fixat och förberedas och sen så fort hardy sover på dagarna eller t.ex sitter i hoppgungan (azm grej!) far jag omkring som ett popcorn (som söta ylva uttryckte det en gång) och grejar

det ska diskas och tvättas och plocka undan och städa och tömma kattlåda och mata katt och laga mat och koka nappflaskor och så mitt i allt ihop försöker jag få tid för lite malin-grejer också, typ små pyssel och mitt projekt att sy hundra små dreggellappar istället för att betala 49,90 styck!
och inte att förglömma fotoalbumet! och tårtor, och julklappar (som jag älskar), och hämta ut paket med roliga saker, och föra över hundra nya bilder på hardy - och blogga förstås!

sen är det ju huset som behöver städas, och snart ska man byta till höstgardiner (vilket jag inte har några ens), och en massa projekt vi inte har fixat typ redskapsförrådet till baksidan, klippa gräsmattan (inte gjort på säkert en månad, grannarna börjar blänga), byta panel och måla om förrådet, skrapa och måla om fönstrena, sätta upp tavlor och affischer (våra väggar är helt tomma!!), fixa toaletten på nedervåningen, och tömma de allra sista flyttkartongerna.

och sen är det ju en själv också! när man var gravid sprang man på toa jämt och åt jämt, men nu är jag typ alltid kissnödig och/eller hungrig eftersom det finns så mycket annat som är viktigare!
dock ser jag till att hinna stoppa i mig mycket godsaker (the best of the best nu!) på kvällarna eftersom det här är min sista vecka! :O
på måndag ska jag vara seriös och gå ner alla jobbiga överflödeskilon!

och just ja, man måste visst tvätta håret också? Oo
mitt är så smutsigt jämt känns det som! för jag kommer aldrig ihåg/har aldrig nåt bra tillfälle att duscha!
dock älskar jag det!
hårtvättslångduscharna (eller ja, "lång") är mina golden moments nuförtiden, då jag slappnar av och bara njuter av att det är varmt och skönt och tyst och jag blir alldeles mjuk och ren och fräsch! ^^
men för att jag ska kunna göra det så måste wege ta hand om hardy, så det är väl därför det är lite svårt att hitta tid. skulle jag tvätta håret medans hardy sover eller sitter utanför skulle det ju bara bli speed-duschning.

det som gör dagarna så jobbiga är bara att jag får sova så lite :(
jag förstår inte varför hardy inte kan sova!
han somnar lätt på kvällen, men sen vaknar han typ hundra gånger!
helt seriöst, mellan 23 och 02 inatt vaknade han 6 gånger!!
så jag hann som aldrig somna! mellan 02 och 06 fick jag sova i alla fall, men sen sov han typ bara en timme mellan 08 och 09 :/
nu har han sovit en lite längre stund i alla fall, ungefär en timme tror jag.
men nu orkar som inte jag sova, jag blir så groggy av att sova på dagtid, får ont i huvudet och nacken och börjar må illa, så det är som inte värt det..
emma säger att hon inte förstår hur jag orkar, och det gör väl typ inte jag heller. men på nåt sätt går det!
visst, man kan lägga sig när hardy somnar typ 21.00, men då får ju jag och wege aldrig nån stund för oss själva under hela dygnet! eller också hinner man aldrig umgås med nån.
så det handlar väl om vad man vill prioritera :/


wege tar en powernap i barbapölen

ja ja,
förutom sömnen går det då ingen nöd på mig :)
jag är trött och stressad med lycklig!

1 kommentar:

Josefin sa...

Ja, det är verkligen prioritering av tiden som gäller som småbarnsförälder. Dom där sovstunderna när man får händerna fira är dyrbara. Snart har vi också hus och allt som måste fixas med det. Jag längtar ju på många sätt, men lite gruvsamt också hur man ska få tiden att räcka till när man har både jobb, bäbis och hus.