13 september 2010

mitt politiska inlägg 2010

alltså
jag gillar inte att diskutera politik, det går aldrig att göra utan att det blir seriöst, alla blir bara upprörda och tycker att de andra är dumma i huvudet och kan inte förstå hur man kan tycka si eller så.
jag fattar inte heller hur man kan gilla att titta på debatter på tv, det är ju som att sitta och lyssna på ett gräl Oo
är det bara jag som får ångest och bara vill skrika åt dem att vara tysta och ta en timeout och prata om det imorrn istället? ><

men nu är det valtider och det är i princip omöjligt att låta bli, och nu blev jag fan sur när jag läste vk's lilla sammanfattning av mona och fredriks debatt (det är ungefär så mycket jag orkar med)
mona försvarar alltså bensinskattehöjningarna med att de vill "bygga fler järnvägar i inlandet"!!
men vad i---??
har hon ens varit utanför stockholm?!
det är ju inte som att vi har möjligthet att ha typ tunnelbanelinjer mellan inlandet och umeå Oo
och det är det man måste ha, linjer överallt och avgångar överallt för att kunna ersätta bilen i inlandet!
det räcker inte med botnia/norrbotniabanan och ett tåg i timmen!
hur ska man överhuvudtaget ta sig t.ex från vindeln till botniabanan hade ni tänkt? ta bussen kanske? som går en gång i timmen. missar du en blir du en timme sen till jobbet. eller så får du välja mellan att bli tio minuter sen eller sitta och vänta utanför i 50.
det kanske funkar att vara 10 min sen när man jobbar på kommunen eller i rosenbad, men det finns väldigt många riktiga jobb där man stämplar in prick och inget annat.

men säg nu att de ändå har tänkt att bygga två miljoner järnvägsspår
- när kommer det hända?
inte under de här fyra åren i alla fall (botniabanan tog väl, vad var det, typ 30 år??)
men bensinskatten kan man vara säker på kommer höjas! förmodligen typ dagen efter valet.

jag är alltså sjukt emot skattehöjningar Oo
men nej, jag är inte emot skatt och skattefinansierad välfärd, jag tycker bara att det är sjukt att ha 30-33% skatt (på lönen bara, sen kommer all jävla moms, vinstskatt, skatt på att sälja nåt, skatt på att köpa nåt, skatt på att få nåt, skatt på att ge nån jobb, skatt på att finnas till!!) och ändå sitta och prata om höjningar.
då måste det ju vara nånting väldigt fel i fördelningen av pengarna.

så om det är nån som bryr sig och vill veta: jag kommer att rösta blått på söndag (DAM DAM DAAAAM)
sådetså.


hata mig så mycket ni vill :P
med det är av några enkla anledningar:

1. jag blir alltid "blå" när jag gör tester på internet.
jag orkar inte sätta mig in i politiken mer än så eftersom vad jag har hört hittills finns det inget parti som ens är i närheten av vad jag tycker. (testerna tar ju alltid också bara upp de frågor som är aktulla för partierna och valet just nu. tänk om jag har helt andra frågor som jag tycker är viktigast då?)

2. i valet mellan sovjet och usa tar jag då hellre usa.
även om sveriges "höger" är ett skämt. amerikaner skulle kalla oss communists allihop, både vänsterpartister och moderater :P

3. det som är viktigast för mig är hardy.
och jag har då aldrig hört rödgröna prata om 15-barnsgrupper på dagis, men det är något alliansen har på alla sina förslag överallt. dessutom tycker jag bättre om betyg än "flumskolan" (töntig uttryck, men jag har själv gått i den så jag vet iaf vad jag menar med det).
då kan man ju förstås tycka att jag borde kolla upp vad de rödgröna säger, men det är väl också det de får alla miljoner till valkampanjerna för, att upplysa mig om vad de tycker? (ja, jag är en halvsoffliggare)

4. jag tycker att rödgröna verkar syssla med mycket mer smutskastning (ofta personangrepp och de använder väldigt ofta bilder på alliansens partiledare i olika negativa sammanhang. feel free att motbevisa mig, men jag har då aldrig sett mona eller nån annan rödgrön feja bli "ägd") och att de ofta tar nånting som alliansen har sagt och gör en fet höna av en fjäder "AAAAH VET NI VAD ALLIANSEN VILL GÖRA SÅHÄR OCH DET KOMMER GÖRA SVERIGE SÄMRE OCH KALLARE OCH HEMSKT OCH UTSATTA MÄNNISKOR OCH FETA PLÅNBÖCKER OCH UUÄÄÄH" sen kommer en allianspolitiker och typ "ja, det var ju inte exakt så vi sa, men..."
(och det är inte baserat på vad de "blåa" tidningarna skriver, mimmi ;P det är mest baserat på vad jag läser i insändarna i vk där det faktiskt är folk från respektive parti som skriver)
även i de debatter jag plågar mig igenom tycker jag det pratas mest om alliansen.
alltså:
mona: "alliansen vill göra si och alliansen vill göra så [negativt]"
(inte mycket om vad de själva vill)
fredrik: "alliansen vill göra si och alliansen vill göra så [positivt]"
(inte lika mycket negativt om rödgröna alltså, utan mest positivt om sig själva)

så tycker jag i alla fall
om ni nu blir arga och upprörda på mig bevisar ni bara att jag hade rätt i det allra första jag skrev ;P

jag tycker man ska vara kompisar allihop även om man tycker att varandra är politiskt dumma i huvudet! =^.^=

7 kommentarer:

Janna sa...

Jag stödjer ditt beslut till 100% :D :D Blått for the win ^^

Josefin sa...

Jag säger inget. Alla får ha sina åsikter, men jag kommer för alltid att rösta rött. Jag tycker att facket och ordentliga lägsta-löner är viktigt och skatter och skattefinansierad välfärd är bra, men jag håller med om att dom inte använder skattepengarna så effektivt som dom kunde. Riktigt kasst faktiskt. Skolan och vården har ju blivit ett skämt. Men det finns inget parti som är bra. Alla suger mer eller mindre. Men dom två röda partierna lite mindre och "alliansen" lite mer (enligt mig) så jag ska rösta rött.

Josefin sa...

Hur som helst ska det blir skönt när valet är över så man slipper se politik på varenda kanal vart man än bläddrar. Jag har aldrig varit särskilt intresserad och insatt. Tur Håkan är insatt åt oss båda. Han har koll på sånt där. Gick det bra att bada idag? Var han lika frusen idag?

Mimmi sa...

Haha, jag hade faktiskt tänkt skriva till dig för någon dag sedan!

Jag har funderat en del, eftersom många säger att "men sossarna har ju styrt nu så länge och vi har dom högsta skatterna och bla bla bla, vi borde ha bäst vård och skola redan!"
Och tycker då att man ska testa alliansens politik för att se om det kan göra något åt saken.

Jag har funderat länge på hur jag ska förklara mitt svar.. :P

Och för mig, som röstar rött så är svaret enkelt, egentligen.

Vi har i Sverige toppklass på vård och skola, vi ligger faktiskt i toppen (som många blåa inte vågar erkänna, eller vet).
Vi har ett system som fungerar men som fortfarande går att bättra.

Vi kan ta ett par exempel.
Finland ligger på första plats inom skola. Dom har flest elever som går ut med bra betyg och bäst skolor och flest lärare. En jäkligt bra skola alltså.
Då kan man ju ställa sig frågan som allianssympatisör: "Men, då måste ju dom ha otroligt många friskolor som konkurrerar med varandra och höjer standarden!?"

Faktiskt inte, Finland har minst fri/privata skolor i hela världen.


Sen tar vi då USA som du hellre väljer än Sovjet (varför du gjorde en sådan koppling är svår att förstå eftersom exempelvis vänstern inte är ett kommunistiskt parti längre, dom avsa sig det för många år sedan. Dom som var kommunister i partiet fick hoppa av och bilda egna partier. Ett kommunistiskt samhälle är en fin tanke i grunden, men en otroligt farlig och dum idé)

USA som är ett av världens ledande länder inom privatiseringar ligger i bottenskrapet när det gäller skola och vård.

Obama som nu sitter som president slog för ett tag sedan igenom att ALLA ska få lika rätt till vård, ALLA skulle ha en försäkring som gjorde att dom vårdades tills dom blev friska. Varenda människa stod upp och jublade.

Vilket är vad exempelvis sossarna kämpar för (eftersom Alliansen tog bort det och tillämpade en stupstock, och då jublade alla inom högern, ganska knäppt va?).

Så, om man nu är trött på vård och skola och tycker att det är så illa?
Så ligger det troligtvis bara okunskap bakom och det typiskt svenska; "gräset är alltid grönare.."-tänk.

Vi har ett system i Sverige som gjort att vi hamnat i toppen inom skola och vård.
Det är så klart bra att fortsätta att utveckla och bli bättre.

Men varför ska man då testa ett sätt som Alliansen gör, genom privatiseringar?
Det finns ju oändligt många länder som redan testat det och visat med facit vad som händer.
Skola och vård sjunker, det blir värre.

Är det det du vill? :)

Mimmi sa...

Tänkte skriva ett blogginlägg ikväll om bland annat vad Mona menade med bensinskatten, varför banan i norrbotten behövs. och att det inte har något att göra med att folk ska ta sig till jobbet i stan eller inte.. :)

Tänkte om du ville lära dig lite!

Sen, så hade Alliansen ett vallöfte vid valet 2006. Det var att dom skulle sänka bensinskatten.

Dagen efter valet HÖJDE dom bensinskatten!

Så ta inte alla ord med hull och hår.. :)

Mimmi sa...

http://www.aftonbladet.se/kultur/article7773327.ab

Några journalister som gått ihop och berättat om kampanjen mot Mona.

Tänkte även säga att opositionen inte har många miljoner, det är därför dom syns så lite. Dom har inte råd att köpa tidningar eller bra reklam.


Och seeen så är det ju rätt solklart vad tidningar gör när dom tar en positiv artikel (egentligen) och vrider till något negativt.

Exempel:
"Så använder Mona Sverigedemokraterna!" + bild på Monas ansikte.
Aftonbladets löpsedlar.

Ser det positivt eller negativt ut?
Ifall man är en person som bara ser framsidan och går vidare? :)

Det finns statistik (i länken) som visar hur ofta Mona respektive Fredrik har visats i media.


Men, jag respekterar absolut att du röstar blått. Du är inte direkt ensam och allt dom gör är inte totalt fel.. :)


Men Jag tycker det är kul att diskutera! Och eftersom jag är röd, så vill jag gärna visa vad rödgröna gör rätt och allians gör fel (vilket inte är smutskastning).
För det är mina åsikter och jag gillar politik och att diskutera :)

mimmi sa...

Sååå, nu har jag skrivit mina argument mot dina "sjukt emot skattehöjningar"-argument och att du även röstar mycket för Hardy..

Bara att läsa. :D