30 januari 2011

snickerskladdis

i fredags skulle jag och emma egentligen göra en lchf-snickerskaka hade vi tänkt, men sen spårade jag ur och bestämde att det skulle bli en snickers-kladdkaka, och on top of that köpte emma vanlig blockchoklad och det är det så mycket socker i att det fick bli en vanlig kaka!
haha!
men gott var det i alla fall! (sitter fortfarande och smaskar på den nu!)

receptet tyckte sara att jag skulle lägga upp:

* 200g mörk choklad
* 1 burk jordnötssmör
* lite extra jordnötter (eller cashewnötter om man tycker bättre om det)
* 0,5 dl ljus sirap
* 0,5 dl socker (fast vi använde sukrin)

* 100g smör
* 0,5 dl honung
* 2st ägg
* en nypa salt

Kladdkaksbotten:
- Sätt ugnen på 200°c.
- Smält 100g choklad och smöret ihop, och blanda sedan i honungen.
- Vispa äggen och saltet fluffigt.
- Vänd ner (vispa inte) chokladen i äggen.
- Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.
- Låt svalna lite under bakduk.

Snickers:
- Hacka och strö de extra nötterna över kladdkaksbotten.
- Smält ihop jordnötssmör, sirap och socker.
- Bre ut över botten och nötterna.
- Smält resterande 100g choklad och häll över alltihop.
- Stoppa in i kylskåpet och låt stelna. Godast kall!

varning!
SJUKT mastig kaka!!!!
haha

enjoy!


tog förstås ingen bild på mästerverket..
aaah måste ha min kamera! wtf! ><

1 kommentar:

saralovisa sa...

sHIT VAD SANSLÖST GOTT